Slutar rida.

Jag har mailat kusens ägare om att jag ska sluta rida, det känns inte kul längre. Jag lägger ridningen på is ett tag framöver. Kanske börjar på ridskola eller ngt liknande (där det finns träningsmöjligheter) i framtiden.

Idag har Ada varit en rabiat liten häxa på jobbet, hon har morrat och vaktat ett tuggben och varit sur mot sin hundkompis, MIG (!) och en annan av de som jobbar där, som iofs får skylla sig själv eftersom han retade upp henne med flit... :/

Jag antar att hon är stressad och därför beter sig på det viset, men vad sjutton, börja vakta benet, morra och hugga i luften när jag eller en annan människa ska plocka bort det från henne, så har hon aldrig gjort tidigare!! Hon var lite sur vid sin matskål när hon var valp men det försvann efter att vi ignorerat det och alltid tog det lugnt runt henne när hon åt.

Men det känns svårt att bara ignorera hennes attacker nu, på jobbet. Samtidigt som jag vill hugga tag i henne och säga NEJ så har jag läst att det kan göra saken värre. Vad ska jag göra? Ska fråga på kursen på Söndag och se om instruktören har någon idé... Vi kan ju inte tassa på tå för henne och plocka bort alla ben, leksaker och hålla oss ifrån henne bara för att hon är en surpuppa...

Hon attackerar också den andra hunden när han leker med någon av människorna, han lekmorrar och hoppar på dem men hon uppfattar det som att han är elak mot dem och då försöker hon säga åt honom och flyger på honom... Fortsätter hon sådär kan jag inte ha med henne längre, det funkar inte. Det är för små lokaler. Det är yttepytteliten yta att vistas på för alla.

Receptions-/kontorsdelen, som jag och min kvinnliga chef sitter i, är typ 2 kvadratmeter stor, den fria golvytan (där det inte står skrivbord och stolar) är typ en halv kvadratmeter, det är verkligen jättetrångt! Det finns inte utrymme för en sur hund. Det bästa vore om vi kunde hitta en dagmatte, jag tror inte att hunddagis skulle vara någon hit för vår lilla häxa... Skulle nog bli utslängd därifrån på en gång om hon flög på sina kamrater och så skulle hon nog tycka att det var för stökigt/mycket hundar och bli stressad av det också.

Nu ska jag lägga mig hos resten av "flocken" i soffan. Sen blir det tidig nattning idag, var väääldigt trött på jobbet hela dagen idag. Senast 22.00 måste jag vara i säng ikväll.




Kommentarer
Postat av: Linnéa

trist att ada reagerar som hon gör. svårt att fokusera på jobbet kan jag tänka mig. ge det lite tid och leta en dagmatte under tiden. hon kanske vänjer sig, eller så är dagmatte det bästa alternativet!

2009-06-10 @ 09:45:26
URL: http://www.lillafroken.blogspot.com
Postat av: Erika

Absolut kan vi försöka ses vid midsommar, vi blir hemmakring hela helgen tror jag. Ha det!

2009-06-10 @ 14:09:52
URL: http://erika.sjoo.googlepages.com/
Postat av: Johanna

Vad tråkigt att Ada inte finner ro :(

Jag kan bara svara för mig själv, men hade Zotis visat sånt beteende (vakta ben, mat, matte osv) så hade jag talat om för honom att det är FEL. Det är oacceptabelt. Han morrar ibland när han äter i Gårdvik med de andra hundarna, men jag säger då ot honom på en gång. Han har ladrig fått vakta sina saker, han har vaktat ett ben en gång för ca ett halvår sen, men då sa jag åt honom och nu kan jag ta saker ifrån honom hur och när som helst.

Men nu tänker vi kanske inte lika, men det är min tanke ang vaktande. :)

2009-06-10 @ 15:07:58
URL: http://zotis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0