Ny bil blir det!

Nu är det klart, vi ska köpa en ny bil.

R´s pappa B köper Ford Ficusen. Han vet mer än väl hur mycket problem vi har haft med den och hur dyr den är i drift, senast för en vecka sedan satt jag och spydde galla över den vid deras köksbord, så han vet vad han ger sig in på. Inget fifflande och fufflande här inte.

Vi köper/beställer idag en ny Toyota Yaris 1,33 (nya motorn som drar 0,51L blandad körning) en bensindriven miljöbil som kostar runt 500kr i skatt!! Vilken lättnad mot Ficusen som kostar 2500kr i skatt varje år, den är ett riktigt miljömonster och släpper ut massor av skit i naturen, dessutom äter den upp våra pengar. :S Det som kommer kosta oss mindre nu med den nya bilen är bland annat: service, reservdelar, försäkring, skatt, bensinkostnad, fälgar och däck. Den kostar ju en del i inköp men om man ser till hur mycker vi kommer behöva lägga ner på Ficusen inom några år så går det nog jämt upp.... Hellre då lägga dom pengarna på en ny bil med nybilsgarantier och som är av en nyare årsmodell. Ficusen är en 2004:a och den här kommer ju vara en 2009:a, så vi får en 5år yngre bil. :D

Ada är gaaaalen och börjar få så himla mycket energi, jag har spärrat av soffan med bord och kuddar så att hon inte ska kunna hoppa upp i den som hon brukar. Satt och tittade på film igår i godan ro och Ada kommer flygandes över kuddarna och landar nästan i mitt knä. Hundjäkeln har HOPPAT upp i soffan, det var ju abolut förbjudet nu efter op.! Fattar inte hur hon lyckades eller vågade, hon brukar ju tycka att det är väldigt jobbigt (alltså psykiskt jobbigt) att behöva hoppa upp själv i soffan när hon är frisk och det inte ligger en massa kuddar i soffans framkant.

Jag försöker kämpa mig igenom den sista biten av SPCS-självstudierna. Inte världens roligaste material vi har fått att jobba med (en bruksanvisning), väldigt opedagogiskt och jag förstår bara hälften av alla ord de använder (fackspråk).

Mer kaffe kommer att behövas! Appropå kaffe så är folket på mitt nya jobb tedrickare!! Det enda kaffe jag såg när jag var där var ett paket pulverkaffe. :S Hur ska jag kunna överleva på det?! ;)


R att och surfade igår och hittade den här bilden på nätet (vi har en sådan glasljusstake) och i beskrivningen stod det att det var R´s gammelfarfar (han var glasbåsare) som hade tillverkat den. Coolt!






Kommentarer
Postat av: Deniesé

Vilken söt blogg du har!

2009-02-20 @ 10:46:20
URL: http://liketolive.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0